ماهواره وآسمان آبی™

این وبلاگ به مطالب عمومی٬ تخصصی وخبری در زمینه ماهواره میپردازد

ماهواره وآسمان آبی™

این وبلاگ به مطالب عمومی٬ تخصصی وخبری در زمینه ماهواره میپردازد

تاریخ پرتاب هاتبرد

تازه ترین خبرها مبنی بر پرتاب ماهواره های جدید هاتبرد حاکی است که بالاخره ماهواره هاتبرد۷توسط شرکت Eutelsat در تاریخ ۲۱ فوریه از پایگاه هوایی آریان فرانسه به فضا پرتاب خواهد شد .همچنین هاتبرد۸ بین ماههای ژانویه تا مارس توسط همان شرکت در مدار خود قرار خواهد گرفت .با پرتاب این ماهواره ها به فضا ٬ شاهد قابل دریافت شدن بعضی از فرکانسها که هم اکنون در ایران قابل دریافت نیست خواهیم بود .این شرکت همچنین شروع به پیش فروش کردن بعضی سرویسهای هاتبرد۷ کرده است .امیدوارم که تاریخ پرتاب ماهواره به تعویق نیافتد.ماهواره عربست نیز در تاریخ ۲۸ فوریه با تقریبا دو هفته تاخیر به فضا پرتاب خواهد شد.                            اطلاعات بیشتر : http://www.flysat.com/launches.php

مقاله ای راجع به ماهواره ها

دستگاههای ارتباطی ماهواره ها در باند مایکروویو عمل می کنند در واقع ماهواره ها صرفا ایستگاه مایکروویو غول پیکری است در مدار زمین که با کمک پایگاه زمینی بازپخش می شود. این مدار تقریبا دایره شکل در ارتفاع 36800 کیلومتری بالای خط استوا قرار دارد و در این فاصله سرعت ماهواره با سرعت زمین برابر است و نیروی خود را به وسیله سلولهای خورشیدی از خورشید می گیرد. نیروی جاذبه زمین شتاب زاویه شی قرار گرفته در مدار را دقیقا بی اثر می سازد. در این فاصله دور چرخش ماهواره ها با حرکت دورانی زمین کاملا همزمان و برابر است و باعث می شود ماهواره نسبت به نقطه مفروض روی زمین ثابت بماند.

ایستگاه زمینی در کشور اطلاعات را با فرکانس 6 گیگاهرتز ارسال می کند. این فرکانس فرکانس UPLINK نامیده می شود. سپس ماهواره امواج تابیده شده را گرفته و با ارسال آن به نقطه دیگر که بر روی فرکانس حامل متفاوت DownLink برابر 4 گیگا هرتز است عمل انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده را انجام می دهد. در واقع ماهواره اطلاعات گرفته شده را به سمت مقصد تقویت و رله می کند. آنتن ماهواره ترانسپوندر نام دارد. از مدار همزمان با زمین هر نقطه از زمین بجز قطبین در Line of sight است. و هر ماهواره می تواند تقریبا 40 % از سطح زمین را بپوشاند. آنتن ماهواره ها را طوری می شود طراحی کرد که علائم پیام رسانی ضعیف تر به تمام این ناحیه فرستاده شود و یا علائم قویتر را در نواحی کوچکتری متمرکز کند. بر حسب مورد این امکان وجود دارد که از ایستگاه زمینی در کشوری فرضی به چندین ایستگاه زمینی دیگر واقع در کشورهای گوناگون علائم ارسال کرد. به طور مثال : وقتی برنامه ای تلویزیونی در تمام شهر ها و دهکده های یک یا چند کشور پخش شود در این حالت ماهواره ماهواره پخش برنامه است ولی وقتی علائم ارسال ماهواره در سطح گسترده ای از زمین انتشار یابد ایستگاههای زمینی باید آنتنهای بسیار بزرگ و پیچیده ای داشته باشند. هنگامی که علائم ارسالی ماهواره در محدوده کوچکترین متمرکز می شوند و به حد کافی قوی هستند می توان از ایستگاههای زمینی کوچکتر ساده تر و ارزانتر استفاده کرد.

از آنجاییکه ماهواره ها برای جلوگیری از تداخل امواج رادیویی باید جدا از هم باشند لذا شماره مکان های مداری در مدار همزمان با زمین که امکان استفاده آن برای ارتباطات وجود دارد محدود است. از این رو جای شگفتی نیست که وظیفه مدیریت در امور دستیابی به مدار و استفاده از فرکانس ها برای انواع روز افزون و متنوع کاربردهای زمینی و ماهواره ای بوسیله شمار روزافزونی از کشورها بی نهایت دشوار شده است. از سویی استفاده از ماهواره ها در کشورهای متمدن و پیشرفته به عملکرد دقیق و عملیات روز به روز دقیق تر نه تنها از نظر به کارگیری شیوه خودشان بلکه از نظر همسایگانشان در مدار همزمان با زمین نیاز می باشد. برخی از ماهواره ها نیز در مدار ناهمزمان با چرخش زمین non- geosynchronous قرار داده می شوند.در ماهواره های ناهمزمان با مدار زمین ماهواره دیگر در دید ایستگاه زمینی نیست زیرا که سطح افق زمین را پشت سر می گذارد و از تیررس خارج می شود در نتیجه برای اینکه ارسال همواره ادامه یابد به چندین ماهواره از این نوع نیاز است و چون نگهداری و ادامه کار چنین شیوه ارتباطی بسیار پیچیده و گران است لذا کاربران و متخصصان طراحی ماهواره ها بیشتر جذب ماهواره همزمان با زمین می شود.

منبع :frsat

شبکه Pmc Movie در عربست

خبرهای رسیده حاکی است که بالاخره وعده های مسئولان pmc برای ایجاد یک شبکه سینمایی تحقق پیدا کرد و شبکه Pmc movieظرف دو هفته آینده به صورت آزمایشی و در ماهواره عربست بر روی ایر خواهد رفت و بعد از پرتاب ماهواره arabsat 4a کار خود را آغاز خواهد کرد .لازم بذکر است طبق اعلام قبلی٬ این ماهواره در تاریخ ۲۷ فوریه به فضا پرتاب و در مدار قرار خواهد گرفت.بدین ترتیب رفتن این شبکه به نایلست منتفی شد. به گمانم با قرار گرفتن این ماهواره در مدار خود هاتبرد۲ به مدار سابق خود برگردد البته احتمال میدهم.برای اطلاع از ناحیه تحت پوشش فایل زیر را ببینید:

http://www.arabsat.com/about_us/4rthGen.pdf

همچنین خبرها حاکی از صحت هک شدن پکیج ان دی اس دارد. این پکیج که در ماهواره هاتبرد یک قرار دارد و روی ایران بیم ندارد اما در آینده و با پرتاب ماهواره جدید شرکت یوتلست به فضا٬فرکانس های این ماهواره نیز در ایران قابل دریافت خواهد شد پکیج ان دی اس شامل چندین کانال متنوع و عالی میباشد که تمام خواسته های یک بیننده را برطرف میکند البته مسئولان این پکیج نیز بیکار نخواهند نشست وتدابیری را برای جلوگیری از دسترسی یوزرهای غیر قانونی به این مجموعه خواهند اندیشید اما تا الان که هکرها پیروز میدان بوده اند. فعلا که این پکیج روی یک کارت خاص که الگوریتم و کدهای پابلیک شده را روی آن پیاده سازی کرده اند قابل دیدن است ولی باید منتظر نشست ودید که آیا پچ های جدید نوشته خواهد شد یا خیر .

تابعد...

کانال موزیک ایرانی در هاتبرد

یک کانال جدید در هاتبرد۶ با نام iran music راه اندازی شده که به پخش موزیکهای تولید داخل میپردازد.با فرکانس: ۱۱۶۰۴   ۲۷۵۰۰     ۶/۵  .این شبکه با مدیریت آقای عزیززاده مدیر شبکه مهاجر در حال پخش است...

تابعد... 

 

NDS

مهمترین خبر ماهواره ای در روزهای اخیر هک شدن پکیج nds میباشد

این پکیج شامل کانالهای sky ایتالیا میباشد که فعلا روی ایران بیم ندارد.خبرهای تکمیلی بعدا..

تابعد...

افزایش پهنای باند در xp برای افزایش سرعت اینترنت


در ویندوز xp به صورت پیش فرض نمی توان بیش از حداکثر از 20 درصد ازپهنای باند استفاده کرد
برای اینکه از 100 درصد پهنای باند استفاده کنید مراحل زیر را انجام دهید.

در run عبارت gpedit.msc را تایپ کنید و ok را بزنید.
بعد از باز شدن پنجره policy group مسیر زیر را پیدا کنید
Computer configuration>administrative templates>network>qos packet scheduler
اینک گزینه qos packet scheduler را انتخاب کنید .به گزینه های سمت راست صفحه group policy توجه کنید. گزینه limit resolvable bandwidth را انتخاب کنید و با کلیک راست برروی ان گزینه Properties را انتخاب کنید .
در پنجره باز شده در برگه setting گزینه enabled را فعال کنید . با انتخاب این گزینه مقدار پیش فرض یعنی 20 درصد به نمایش در می اید.
حال به جای 20 مقدار صفر را تایپ کنید و گزینه ok راکلیک کنید .
اینک کامپیوتر را restart کنید تا تغییرات اعمال شود...

موفق باشید.تا بعد....

چند خبر ماهواره ای

  1. خبرهای رسیده حاکی از آن است که کانال جدیدی به نام pmc movie در حال راه اندازی است که در طول روز به پخش فیلمهای هالیوود وبالیوود خواهد پرداخت.حال خدا میداند که تا چه حد این خبر صحت داشته باشد چون این شبکه قبلا نیز خبری مبنی بر پخش فیلم سینمایی در همین شبکه را داده بود اما هرگز به این حرف عمل نکرد چه برسد به افتتاح یک شبکه سینمایی آن هم در هاتبرد. اما مسئولان pmc امیدوارند از راه اسپانسرهای خود درآمد خوبی نیز از این راه کسب کنند.
  2.    در ماهواره  ترکست کانال جدیدی به نام  bbc turk افتتاح خواهد شد  که به رقابت با cnnturk در زمینه اخبار خواهد پرداخت.
  3. کانالهای مالتی ویژن درصدد تغییر نحوه پخش کانالهای خود دارند بدین معنی که دیگر این کانالها برنامه هایشان را درهم پخش نخواهند کرد و یک کانال مخصوص پخش فیلم  یک کانال اسپورت یک کانال پورنو و... خواهد بود همچنین یکی از این کانالها به صورت ۲۴ ساعته به پخش برنامه های پورنو مثل اسپایس خواهد پرداخت!!
  4. خبر دیگر اینکه مالتی ویژن در صدد تغییر سیستم پخش تصاویر از حالت معمولی بهHDمیباشد HD  (high difinition به نحو شگفت آوری کیفیت پخش برنامه ها را بالا میبرد اما عیب آن اینست که ریسیور و تلویزیون باید قابلیت پخش این سیستم را داشته باشد که متاسفانه اکثر ریسیورها و تلویزیون های موجود در ایران این قابلیت را ندارد ...

تا بعد...